Exposició per a majors de 18 anys a la sala gòtica de l’IEI
Els audiovisuals “amb contingut pornogràfic” s’exhibeixen “sense cap censura” però els menors no hi poden accedir
Crítiques de Crida per Lleida-CUP a la decisió dels serveis jurídics de la Diputació
El projecte de Miguel Andrés Untitled. Exhibition (ism) va rebre un premi de la Diputació de Lleida en el festival Embarrat de Tàrrega que consistia en la producció d’una exposició que es veuria a l’emblemàtica sala gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI). I ahir es va inaugurar enmig d’una gran polèmica. L’artista treballa amb el seu propi cos nu. Fa fotografies, audiovisuals, performances… “Això no suposa cap problema per a nosaltres”, subratlla el president de la Diputació, Joan Reñé. L’exposició que ha concebut l’artista “no ha sofert cap tipus de censura: tot el que es veu a la sala és el que ell ens ha presentat”. Això sí, els serveis jurídics de l’entitat van advertir que hi havia vídeos “de contingut pornogràfic” i que, “per llei s’havia de restringir l’entrada a menors d’edat”. Montse Macià, recentment nomenada directora de la institució, lamenta que s’hagi creat una polèmica “artificial” perquè l’artista “no ha estat censurat”. Però Miguel Andrés ha penjat en el seu Facebook el cartell original de la mostra amb un eloqüent “sense censura”. També Crida per Lleida-CUP ha denunciat que s’hagi modificat el cartell i que s’hagi “censurat” l’artista, a qui han manifestat el seu suport. “M’agradaria que abans d’emetre aquest comunicat la CUP s’hagués posat en contacte amb l’IEI”, hi afegeix Montse Macià, “perquè no hi ha hagut censura”.
En un els vídeos que van provocar la intervenció dels serveis jurídics de la Diputació es veu l’artista penetrant una màquina d’escriure. En un altre, Miguel Andrés es masturba davant la càmera. “Jo no qüestiono la qualitat artística de l’obra perquè no em pertoca fer-ho”, va dir el president de la Diputació, “però el pare d’un menor ens podria denunciar si no advertíssim que el contingut de les imatges és pornogràfic”, va afegir-hi.
La polèmica va portar molt de públic a la inauguració. Cap representant institucional, però. Sense parlaments, l’artista va fer una performance sobre la negació. “No ha estat fàcil arribar fins aquí”, va assegurar en acabar.
Carles Santos
En el record, una exposició de Carles Santos en aquesta mateixa sala el desembre del 2007. L’artista va denunciar que li havien censurat una trentena de fotografies en què es barrejaven imatges eròtiques amb crucifixos. L’aleshores director de l’entitat, Joan Busqueta, sempre va mantenir que la retirada de les imatges va ser consensuada amb l’artista de Vinaròs i que ell va ser el primer sorprès quan el dia de la inauguració no es va presentar i van començar a trucar periodistes d’arreu de l’Estat.